Föoldal     Üzenet     Kedvenc


  

  

  

  

  

  

  

  


Hogyan vigyázzunk a hengerfejre általában ?
Minden hengerfej óriási hőterhelésnek és egyben jelentős hőingadozásnak van kitéve a használat során. Ha ezt nem vesszük figyelembe, azt kockáztatjuk, hogy idővel deformálódhat (vetemedik) vagy megrepedhet a csatornák közötti fal. Ilyen károsodásra a hirtelen hőváltozások esetén van esély, tehát ha már a hideg motort erős terhelésnek tesszük ki, anélkül, hogy megvárnánk, míg eléri az üzemi hőmérsékletet vagy ha a túlforrósodott motort leállítás előtt nem engedjük visszahülni (még dolgozik a ventillátor). Ugyanez történhet, ha hűtövíz hiányában megfőzzük a motort.
Javaslatok :
- a teljes olajnyomás és kenés felépüléséig kb. 15-20 másodpercre van szükség indítás után. Ezt mindenképpen várjuk meg, mielőtt elindulunk
- hideg indítás esetén óvatosabb gázadással járjunk és tartsuk a motort az alsó fordulatszám tartományban az üzemi hőfokig
- ha megálláskor még dolgozik a hűtőventillátor, akkor várjuk meg, amíg a motor visszahül és csak utána állítsuk le
- ellenőrizzük a hütővíz mennyiségét és a csöveket, hogy nincs-e nyoma szivárgásnak, repedésnek

Más jellegű károsodás éri a hengerfej mozgó alkatrészeit, ha megfelelő kenés nélkül dolgoznak. Ilyenkor csattogó hidrotőke hangot hallhatunk, nem megfelelő a szelephézag, kopik a vezérmütengelyek bütyökprofilja és extrém esetben a hidrotőkék fészke is ki tud kopni úgy, hogy a jellegzetes csattogó tőkehang megmarad és a cseréjükkel is max. rövid időre szünik meg a jelenség.
Javaslatok :
- ellenőrizzük rendszeresen az olaj mennyiséget
- használjuk valóban jó minőségü motorolajat
- sportautó lévén ha van rá módunk, 5000 km-es olajcsere periódust alkalmazzunk a javasolt 10000 km helyett


Az Opel 2 literes motorok hengerfeje (C20XE,C20LET)

Az Opel a '80-as évek végén és a '90-es évek első felében különböző szállítóktól szerezte be a hengerfejeket, ezért ott különböző problémák léphetnek fel. A repedések elsősorban a KS Kolbenschmidt-nél gyártott fejeknél fordultak elő, mert a könnyített konstrukcióhoz túl keményre sikerült az anyagválasztás. Az új fej a régi Cosworth variánssal ellentétben anyagtakarékosabb kellett, hogy legyen és ez okozta a problémákat. A kemény KS-fejek ideálisak ugyan a növelt teljesítményű, magas középnyomatékú motorokhoz, ám ezek hajlamosak a főolajvezetékbe való repedésre.

A fejek mindig csak hőfeszültség-különbségek miatt repednek meg, minden hidegindításnál a fej a hőtágulás miatt erős szerkezeti terhelésnek van kitéve, ami miatt előbb-utóbb feszültségi repedések keletkeznek. Elvileg mindegy, hogy a motor hány kilométert futott, csak attól függ a dolog, hogy milyen gyakran és milyen gyorsan lett a fej a motorindítás által felforrósítva. Ilyenkor egy olajcsatorna (5 bar nyomású) és egy vízcsatorna (max. 1 bar nyomású) kerül összeköttetésbe a közöttük lévő fal átrepedésével, ezen az úton az olaj a nagy nyomás miatt a hűtővízbe jut. Ezt az állapotot a hűtővíz kiegyenlítő tartályban látható olajból ismerhetjük fel. Másrészt, amennyiben valaki használtautó-keresekedésben vásárol, érdemes alaposan megnéznie a vízcsöveket! Amennyiben a csöveket kívülről egy kátrányszerű anyag borítja és a csövek fel vannak fúvódva vagy a csövek némelyike már le lett cserélve (amit az ember rögtön észrevesz), akkor egy víz/pril keveréket alkalmaztak, amely kezdetben még képes az olaj megkötésére. Mivel később a zsíroldóképesség kimerül, az olaj szennyeződésként kicsapódik a gumicsövek falán, ami hengerfej hibára utal!

A képen bal oldalt látható hengerfej egy Cosworth-hengerfej (coscast) bronz csavarmenetekkel. Az alu bevonat finomabban kidolgozott, az egész kidolgozás, valamint a fejtől a szívócsőig menő átmenet illeszkedési pontossága ezeknél a fejeknél sokkal jobban kivitelezett. Ilyen fajta fejen nem tapasztalni olaj/víz-repedési károsodást. Formájukat tekintve a fő különbség a két fej között az, hogy egyrészt a Cosworth fej elosztófedél felőli oldalán nem találunk kör alakú kiképzést, másrészt viszont jellemző rájuk a lépcsőzetes formában futó oldalperem, ellentétben a KS fejek közel sima oldalával.






A Cosworth és Kolbenschmidt hengerfejeket más-más időszakban szerelték, különböző tipusokhoz. Ezekről a következő táblázat ad összefoglaló képet :

Gyártó Gyártás éve Típus Motorkód Max. nyomás Probléma
Cosworth 1987-1989 KADETT-E C20XE 350 N/mm2 NINCS !
KS-Kolbenschmidt 1989-1991 KADETT-E C20XE 380N/mm2 Olaj/víz repedés lehetséges
KS-Kolbenschmidt 1989-1993 Astra F
Vectra A
Calibra
C20XE
C20LET
380N/mm2 Olaj/víz repedés lehetséges
Cosworth 1993-199x Astra F
Vectra A
Calibra
C20XE
C20LET
350 N/mm2 NINCS !
KS-Kolbenschmidt 1993-199x Astra F
Vectra A
Calibra
C20XE
C20LET
220 N/mm2 Túl puha. A hengerfej a fejcsavarok közelében összeesik








Copyright (c) 2005 Zorro. All rights reserved.