|
|
|
Hogyan vigyázzunk a hengerfejre általában ? |
|
Minden hengerfej óriási hőterhelésnek és egyben jelentős hőingadozásnak van kitéve a használat során. Ha ezt nem vesszük figyelembe,
azt kockáztatjuk, hogy idővel deformálódhat (vetemedik) vagy megrepedhet a csatornák közötti fal. Ilyen károsodásra a hirtelen
hőváltozások esetén van esély, tehát ha már a hideg motort erős terhelésnek tesszük ki, anélkül, hogy megvárnánk, míg eléri az üzemi
hőmérsékletet vagy ha a túlforrósodott motort leállítás előtt nem engedjük visszahülni (még dolgozik a ventillátor). Ugyanez történhet,
ha hűtövíz hiányában megfőzzük a motort.
Javaslatok :
- a teljes olajnyomás és kenés felépüléséig kb. 15-20 másodpercre van szükség indítás után. Ezt mindenképpen várjuk meg, mielőtt elindulunk
- hideg indítás esetén óvatosabb gázadással járjunk és tartsuk a motort az alsó fordulatszám tartományban az üzemi hőfokig
- ha megálláskor még dolgozik a hűtőventillátor, akkor várjuk meg, amíg a motor visszahül és csak utána állítsuk le
- ellenőrizzük a hütővíz mennyiségét és a csöveket, hogy nincs-e nyoma szivárgásnak, repedésnek
Más jellegű károsodás éri a hengerfej mozgó alkatrészeit, ha megfelelő kenés nélkül dolgoznak. Ilyenkor csattogó hidrotőke hangot hallhatunk,
nem megfelelő a szelephézag, kopik a vezérmütengelyek bütyökprofilja és extrém esetben a hidrotőkék fészke is ki tud kopni úgy, hogy a
jellegzetes csattogó tőkehang megmarad és a cseréjükkel is max. rövid időre szünik meg a jelenség.
Javaslatok :
- ellenőrizzük rendszeresen az olaj mennyiséget
- használjuk valóban jó minőségü motorolajat
- sportautó lévén ha van rá módunk, 5000 km-es olajcsere periódust alkalmazzunk a javasolt 10000 km helyett
|
|
Az Opel 2 literes motorok hengerfeje (C20XE,C20LET) |
|
Az Opel a '80-as évek végén és a '90-es évek első felében különböző szállítóktól szerezte be a
hengerfejeket, ezért ott különböző problémák léphetnek fel. A repedések elsősorban a KS Kolbenschmidt-nél
gyártott fejeknél fordultak elő, mert a könnyített konstrukcióhoz túl keményre sikerült az anyagválasztás.
Az új fej a régi Cosworth variánssal ellentétben anyagtakarékosabb kellett, hogy legyen és ez okozta a
problémákat. A kemény KS-fejek ideálisak ugyan a növelt teljesítményű, magas középnyomatékú motorokhoz,
ám ezek hajlamosak a főolajvezetékbe való repedésre.
A fejek mindig csak hőfeszültség-különbségek miatt repednek meg, minden hidegindításnál a fej a hőtágulás
miatt erős szerkezeti terhelésnek van kitéve, ami miatt előbb-utóbb feszültségi repedések keletkeznek.
Elvileg mindegy, hogy a motor hány kilométert futott, csak attól függ a dolog, hogy milyen gyakran és
milyen gyorsan lett a fej a motorindítás által felforrósítva. Ilyenkor egy olajcsatorna (5 bar nyomású)
és egy vízcsatorna (max. 1 bar nyomású) kerül összeköttetésbe a közöttük lévő fal átrepedésével, ezen az
úton az olaj a nagy nyomás miatt a hűtővízbe jut. Ezt az állapotot a hűtővíz kiegyenlítő tartályban látható
olajból ismerhetjük fel. Másrészt, amennyiben valaki használtautó-keresekedésben vásárol, érdemes alaposan
megnéznie a vízcsöveket! Amennyiben a csöveket kívülről egy kátrányszerű anyag borítja és a csövek fel
vannak fúvódva vagy a csövek némelyike már le lett cserélve (amit az ember rögtön észrevesz), akkor egy
víz/pril keveréket alkalmaztak, amely kezdetben még képes az olaj megkötésére. Mivel később a zsíroldóképesség
kimerül, az olaj szennyeződésként kicsapódik a gumicsövek falán, ami hengerfej hibára utal!
A képen bal oldalt látható hengerfej egy Cosworth-hengerfej (coscast) bronz csavarmenetekkel. Az alu bevonat finomabban kidolgozott,
az egész kidolgozás, valamint a fejtől a szívócsőig menő átmenet illeszkedési pontossága ezeknél a fejeknél
sokkal jobban kivitelezett. Ilyen fajta fejen nem tapasztalni olaj/víz-repedési károsodást. Formájukat tekintve
a fő különbség a két fej között az, hogy egyrészt a Cosworth fej elosztófedél felőli oldalán nem találunk kör alakú kiképzést,
másrészt viszont jellemző rájuk a lépcsőzetes formában futó oldalperem, ellentétben a KS fejek közel sima oldalával.
A Cosworth és Kolbenschmidt hengerfejeket más-más időszakban szerelték, különböző tipusokhoz. Ezekről a következő táblázat ad
összefoglaló képet :
Gyártó |
Gyártás éve |
Típus |
Motorkód |
Max. nyomás |
Probléma |
Cosworth |
1987-1989 |
KADETT-E |
C20XE |
350 N/mm2 |
NINCS ! |
KS-Kolbenschmidt |
1989-1991 |
KADETT-E |
C20XE |
380N/mm2 |
Olaj/víz repedés lehetséges |
KS-Kolbenschmidt |
1989-1993 |
Astra F Vectra A Calibra |
C20XE C20LET |
380N/mm2 |
Olaj/víz repedés lehetséges |
Cosworth |
1993-199x |
Astra F Vectra A Calibra |
C20XE C20LET |
350 N/mm2 |
NINCS ! |
KS-Kolbenschmidt |
1993-199x |
Astra F Vectra A Calibra |
C20XE C20LET |
220 N/mm2 |
Túl puha. A hengerfej a fejcsavarok közelében
összeesik |
|
|
|