Teljesítménynövelés kb. 195 lóerőig (143 KW) minden C20XE motorhoz
(Astra F, Vectra A, Calibra, Kadett E)
Van egy régi mondás a motorépítésben, amely így szól : "A lökettérfogat mérete semmivel sem helyettesíthető". De a tervezők és mérnönök igényei idővel
megcáfolták ezeket a kőbe vésett szavakat is. A megoldást az Otto-motorok kiegészítő levegőfeltöltése volt, amit egy mechanikus kompresszor valósított meg.
Gondoljunk csak a '30-as évek versenymotorjaira. Azóta a gyártók kompresszor részlege sem tétlenkedik, a Mercedes például előfutárként alkalmazta a
megoldást már a nagy szériás gyártásban.
A kompresszor egy olyan dupla turbinás feltöltő egység, ami a szívórendszer köztes elemeként kerül beépítésre és amit a főtengely hajt meg, ellentétben a turbo
feltöltőkkel, melyek a kiáramló kipufogógáz energiáit használják fel a töltőnyomás felépítésére. A kompresszor előnye az, hogy a főtengely folyamatos mozgása - ezzel a
kompresszor feltöltő hatása - alapjárattól a max. fordulatszámig garantált, így "turbo-lyuk" nélkül megvalósul az állandó töltőnyomás
és magas teljesítmény. Hátránya a relatív magasabb fogyasztás a turbofeltöltős megoldáshoz képest.
Jó példa a kompresszorok használatára a Lexmaul német cég Opel Astrája, mely ezzel a technológiával magas teljesítményre képes a hibátlan motorjárás megőrzésével. Mindez azt
bizonyítja, hogy a kompresszor egy valós alternatívát jelent a teljesítménynövelésben.
A könnyű alkatérszek beépítése számottevő súlymegtakarítást is eredményez más megoldásokhoz képest. A hatásfok kimondottan magas, hiszen már alacsony fordulatszámon
felépül az állandó, stabil töltőnyomás, ami egyben nagy nyomatékot is jelent. Az autó a beépítés után is teljesíti az előírt károsanyag-kibocsájtási normákat. A kit
beszerelése meglehetősen egyszerű és próbaút is lehetséges, hogy meggyőződjünk a rendszer üzembiztos működéséről.
/ a cikk kb. 2003-ban jelent meg, így a 4999 eurós ár csak tájékoztató jellegű /
|