Forrás : Belsőégésű Motorok Tervezése című könyv
Ugrás a 2. oldalra
A BELSŐÉGÉSŰ MOTOROK TÖLTETCSERÉJE. A TÖLTETCSERE-FOLYAMAT VEZÉRLÉSE
A belsőégésű dugattyús motorok a periodikusan működő gépek
csoportjába tartoznak, amelyeknek folyamatos munkavégzése úgy jön létre, hogy a
munkaközeg meghatározott mennyiségben és időben beáramlik és a munkavégzés után
eltávozik a motorból. Ezt az ütemesen ismétlődő folyamatot nevezzük
töltetcserének, amely a hengerek töltését és ürítését jelenti. Ennek
azonban úgy kell végbemennie, hogy a kipufogó gáz lehetőleg maradék nélkül
eltávozzék a hengerből és az friss töltettel teljesen kitöltődjék. A
töltetcsere-folyamat tökéletességétől nagyban függ a motor jósági foka és ezzel
együtt teljesítménye is.
A folyamatok a motor működésmódja, sőt fajtája szerint is
eltérők lehetnek. Abban azonban megegyeznek, hogy magát a
töltetcsere-folyamatot, a töltési és ürítési folyamat kezdetét és végét
vezérelni kell. Ez a töltetcsere folyamat vezérlése, amely a
vezérlőmechanizmus által valósul meg. A leggyakrabban alkalmazott megoldás -
elsősorban négyütemű motoroknál - az, amikor az átáramlási keresztmetszeteket
kúpos ülésű szelepek teszik szabaddá. A legegyszerűbb pedig az, amikor a
hengerfal oldalán levő réseket a hengerben mozgó dugattyú nyitja és
zárja. E megoldással főként kis kétütemű motoroknál találkozhatunk, mivel külön
vezérlőszerkezetet nem igényelnek. Ha a rések tolattyúkon vannak, akkor
igen gyors keresztmetszetnyitásokat és -zárásokat érünk el. A tolattyúk többféle
kivitelűek lehetnek: pl. forgó mozgást végző sík- és hengeres tolattyúk,
valamint alternáló mozgást végző hengertolattyúk. Tolattyúkkal vezérelt
töltetcserét két- és négyütemű motoroknál egyaránt lehet alkalmazni. Elsősorban
kenési és a hőtágulás következtében fellépő illesztési problémák szabnak gátat
elterjedésének.
A négyütemű motorok szelepvezérlése
A töltetcsere a négyütemű motorban két ütem (löket) alatt megy
végbe. A friss töltet (benzin-levegő keverék, ill. levegő) kúpos ülésű
szeleppel zárható beömlőcsatornán keresztül, a dugattyú szívó hatása vagy a
töltőlevegő nyomásának hatására jut a hengerbe. Az égési folyamat lezajlása után
az égéstermék ugyancsak szeleppel vezérelt kipufogócsatornán át távozik (1.
ábra).
Mivel egyetlen olyan konstrukció sem létezik, amelynél az
átáramlási keresztmetszeteket azonnal nyitni és zárni lehetne, továbbá az áramló
gázoknak kinetikai energiájuk van, a szelepek nyitási és zárási időpontjait
ennek figyelembevételével kell megállapítani.
Ezért az ún. vezérlési diagramot (2. ábra) és az indikátordiagramot
(3. ábra) a dinamikai hatások figyelembevételével együtt kell értékelni.
A meggondolásokat a kipufogószelep nyitásával (K. ny.)
kezdve: az időpontot úgy kell az alsó holtpont (AHP) előtt
megállapítani, hogy egyrészt a sűrítési ütemből kevés vesszen kárba ( V1 terület
az indikátordiagramon), másrészt a hengerben a nyomás lehetőleg gyorsan
lecsökkenjen.
1. ábra
Töltetcsere megvalósítása a motorban, ahol
É égéstér; H szelepmozgató himbák; K kipufogószelep; Sz szívószelep; SzV szelepvezető hüvely; V vezérműtengely (bütykös tengely)
Mivel a kipufogószelep nyitásának első fázisában ( a kritikus
nyomásviszony felett ) az átáramló gázmennyiség független a hengerben uralkodó
nyomástól és csak a szabaddá tett keresztmetszettől függ, a szelepet
meglehetősen korán kellene nyitni, amely azonban a kipufogószelep hőterhelését
igen megnövelné (különösen, ha a nyitás lassú). A legkedvezőbb
kipufogószelep-nyitási időpont megállapítása szempontjából nem az alsó holtpont
előtti forgattyúszög értéke a mértékadó, hanem a 2.ábrán látható G felület
nagysága.
Ha a nyitási keresztmetszet gyorsabban növekszik a szelepnyitás pillanata
közelebb kerülhet az alsó holtponthoz.
- A kipufogószelep zárása (K. z.) sem fejeződhet be a
felső holtpontban, mert a gázok kinetikai energiáját a gyorsan csökkenő
keresztmetszet ellenére is maximálisan ki kell használni.
- A szívószelep nyitása (Sz. ny.) a felső holtpont előtt
történik, mert a szívószelep átömlési keresztmetszete kezdetben csak lassan
növekszik, továbbá a távozó kipufogó gázok szívó hatását is ki lehet
használni.
Azt az időt, amíg a szívó- és kipufogószelep is nyitva van,
szelepösszenyitásnak (átfedés) nevezzük. Azoknál a motoroknál, amelyeknek
üzemi fordulatszám-tartománya szűk, továbbá csak levegőt szívnak be (dízel- vagy
benzinbefecskendezéses motor), az Ő terület akkora lehet, hogy a kipufogó gázok
eltávolítása az égéstérből maradéktalanul megtörténjen. Széles
fordulatszámmezőben üzemelő motorokban az összenyitás nem lehet nagy, mert kis
fordulatszámon a kipufogó gázok a szívócsőbe nyomulnak, és a szívás során a
friss töltettel keveredve azt hígítják. Különösen érvényes ez a többhengeres
motoroknál, ahol nem minden henger jut azonos összetételű friss keverékhez.
A felső holtpont után a beömlő keresztmetszetnek nagynak kell
lennie azért, hogy a viszonylag kis (
) nyomáskülönbség hatására is jó legyen a henger töltése. Mivel
a kipufogás egy része nagy nyomáskülönbséggel megy végbe, a kipufogószelep
kisebb lehet, mint a szívó.
Amikor a dugattyú a geometriai szívási ütem végén az alsó
holtpontot eléri, a szívószelep még nyitva van, -hiszen az áramló gázok
kinetikai energiájuk révén tovább töltik a hengert. A szívószelepet csak
akkor kell bezárni, amikor a felfelé haladó dugattyú a gázokat már vissza
akarja tolni a szívócsőbe. Itt ismét nem a szelepzárás (Sz. z.) szöghelyzete a
lényeges, hanem a 2.b ábrán látható H terület nagysága. Ha a vezérlési
keresztmetszetek görbéje meredekebb (nagyobb méretű szelep), a szelepzárás
időpontja is közelebb kerülhet az alsó holtponthoz.
2. ábra Négyütemű motor vezérlési diagramjai
2.a ábra) vezérlési kördiagram a forgattyú elfordulásának függvényében;
2.b ábra) kiterített szelepnyitási (átömlési keresztmetszet) diagram; K
kipufogószelep; S. szívószelep; K ny. kipufogószelep nyit; K z..
kipufogószelep zár; Sz ny. szívószelep nyit; Sz z. szívószelep
zár; G alsó holtpont (AHP) előtti kipufogószelep
szelepnyitásiidő-keresztmetszet; H az AHP utáni szívás időkeresztmetszet;
Ő szelepek összenyitásának időkeresztmetszete a felső holtpont (FHP)
környezetében; 1, 2 változó szívószelepzárás jelölése; h_1,2
szelephézag
Kísérleti motoron - amelyen a szelepek zárásának és nyitásának időpontja
változtatható volt - megállapították, hogy széles fordulatszámmezőn belül csak a
szívószelep zárása befolyásolja lényegesen a motor legnagyobb teljesítményét (és
az ehhez tartozó fordulatszámot) és ezzel a motor rugalmassági (elsősorban
fordulatszám-rugalmassági) viszonyait (3b ábra).
..
3. ábra A töltetcsere vezérlési idejének hatása a motor működésére
3.a ábra) az indikátordiagram a szelepek nyitásának és zárásának a
bejelölésével; a kipufogószelep alsó holtpont előtti nyitása miatti veszteség;
veszteség a kipufogórendszer ellenállása miatt; kipufogási nyomás; szívási nyomás
3.b ábra) a szívószelep zárási idejének hatása a motor jelleggörbéire; 1 korábbi; 2 késleltetett szívószelepzárás
A vezérlés adataira tapasztalati adatok vannak, de
töltetcsere-számítással ma már nagyon jól szimulálható a szelepnyitási és
-zárási értékek hatása, és jó közelítéssel megtervezhető kísérletek nélkül is az
optimum.
A vezérlési szögek a 1 táblázatban közölt határok között
változnak a kivitelezett négyütemű benzin- és dízelmotoroknál.
1.táblázat. A szívó- és kipufogószelepek nyitási és
zárási szélső szögértékei a forgattyústengely elfordulási szögében mérve
1. Táblázat
Szívószelep nyit |
Felsőholtpont előtt 0-80fok |
Szívószelep zár |
Alsó holtpont után 30-60fok |
Kipufogószelep nyit |
Alsó holtpont előtt 30-80fok |
Kipufogószelep zár |
Felső holtpont után 5-70fok |
Az általánosan alkalmazott, "rögzített" vezérlési szögek
járműmotoroknál - amelyek széles fordulatszám- és terhelésintervallumban
dolgoznak - csak egy meghatározott fordulatszámon adnak optimális körülményeket.
Ettől eltérő esetben ugyanis változnak a töltetcsere feltételei.
A szelepek nyitását és zárását a vezérlőbütykökkel ellátott
tengely(ek) vezérli(k). A bütyköstengely így funkcióját tekintve
vezértengely (vezérműtengely). Mi a továbbiakban az utóbbi, általánosabb
megnevezést használjuk.
Ugrás a 2. oldalra
|